Tuesday, February 23, 2010

Blokhuijsen actief op 5000 en ploegenachtervolging [profiel], straks naar TVM?

VANCOUVER -  VPZ stond tot dit seizoen te boek als de afvalbak van het vaderlandse langebaanschaatsen. De mindere goden die bij de grote commerciële ploegen buiten de boot vielen, kregen bij VPZ de kans zichzelf weer in de schijnwerpers te rijden. Uitgerekend in het olympisch seizoen is echter alles anders. Na Control (zeven) heeft niet TVM (drie), maar VPZ (vijf) in Vancouver de meeste schaatsers aan de start staan.

In de schaduw van Sven Kramer (TVM) heeft VPZ morgen op de vijf kilometer met gastrijder Bob de Jong en het grote talent Jan Blokhuijsen (20) meteen twee ijzers in het vuur, waarbij de laatste zich mag verheugen in de serieuze belangstelling van TVM. Blokhuijsen is reeds door leden van die ploeg informeel benaderd met het oog op volgend seizoen. "Sommige mensen zoeken contact, maar ik wil pas na de Spelen verder gaan kijken", aldus Blokhuijsen.

De nuchtere West-Fries, die afgelopen zomer overkwam van de opleidingsploeg van de KNSB, is bezig aan een opvallend seizoen. In december werd hij twee keer ziek. Eerst werd hij voor de World Cup in Salt Lake City geveld door het norovirus, later door een salmonellabesmetting. Toch plaatste hij zich vorige maand voor de EK allround in Hamar, waar hij op zeventig procent van zijn mogelijkheden debuteerde met een knappe vijfde plaats, en komt hij in Vancouver naast de vijf kilometer ook uit op de ploegachtervolging.

Blokhuijsen dankt zijn progressie voor een belangrijk deel aan de zeer intensieve begeleiding van het trio trainers (Erik Bouwman, Emiel Kluin, Erwin ten Hove) dat VPZ in dienst heeft. "Ze staan heel dicht bij ons en communiceren veel en goed. Geen detail wordt over het hoofd gezien. Daarnaast heb ik ook zelf een grote stap gezet qua sportbeleving en professionaliteit. Ik leef nu meer voor de sport." Hoewel VPZ-directeur Bert ten Hove, die vanwege zijn vliegangst de Spelen voor de televisie zal volgen, officieel nog geen mededelingen wenst te doen over de toekomst van de ploeg, is intern al duidelijk gemaakt dat het assurantiebedrijf ook na dit seizoen doorgaat als hoofdsponsor. "In principe gaan we door", bevestigt Bouwman. "Het zou ook vreemd zijn om er na een seizoen als dit uit te stappen." Blokhuijsen zal derhalve na dit seizoen moeten kiezen tussen doorgaan bij VPZ of toch overstappen naar TVM, waar na het afscheid van Carl Verheijen minimaal één plek vrijkomt. Bovendien bestaat de mogelijkheid dat zich later nog een of meerdere alternatieven aandienen. Kramer heeft er geen geheim van gemaakt dat hij Blokhuijsen als trainingsgenoot zou willen en ook financieel kan Blokhuijsen er bij TVM flink op vooruitgaan. Aan de andere kant is het keurkorps van coach Gerard Kemkers met uitzondering van Kramer en Ireen Wüst een ploeg in zwaar weer en vielen de prestaties in de breedte de afgelopen maanden zwaar tegen. Ab Krook, teammanager bij VPZ, is ontstemd over het geflirt van TVM. "Als TVM met grote bedragen blijft strooien, wordt het voor andere sponsors op een gegeven moment ondankbaar of onmogelijk om door te gaan. Die afweging zullen wij dan ook moeten maken. We willen doorgaan, maar wel op een manier die past bij het niveau dat we inmiddels hebben bereikt en niet noodgedwongen pas op de plaats maken. Ik vind dat TVM wat dat betreft ook een verantwoordelijkheid heeft voor het schaatsen in het algemeen. Talentvolle schaatsers moeten zich ook op een stabiele manier ergens kunnen ontplooien. Iedere keer talenten wegkopen, daar is niemand bij gebaat", aldus Krook. "Natuurlijk is geld belangrijk, maar het belangrijkste is dat ik doorga met hard schaatsen", zegt de voormalig wereldkampioen allround bij de junioren (2008). "Bij VPZ heb ik deze winter een enorme stap gezet, dus waarom zou ik weggaan? Never change a winning team, zeggen ze toch altijd?" Bouwman benadrukt dat het zaak is om meteen na de Spelen het plaatje voor volgend seizoen in te gaan kleuren om zo de concurrentie voor te zijn. "We willen op de huidige voet verder. Je ziet dat men bij Control kiest voor het sprinten en bij TVM voor het allrounden, maar ik geloof juist in de mix. Jan heeft bijvoorbeeld veel profijt gehad van de snelheid van Olde Heuvel. Jan heeft grote sprongen gemaakt, maar het einde is nog niet in zicht. Vooral als allrounder heeft hij grote mogelijkheden, daar is hij voor gebouwd."

15 vragen aan ... Jan Blokhuijsen

Jan Blokhuijsen zal op de Olympische Spelen in Vancouver op de 5.000 meter en op de ploegenachtervolging uitkomen en kende dit seizoen een droomjaar. 'Ik verwacht een hele goede 5.000 meter neer te zetten,' laat Blokhuijsen zijn ambitie spreken.

Leef je prive (bv tijdens een vakantie) ook voor je sport of kan je je ook compleet aan andere zaken te buiten gaan?

Ik kan natuurlijk ook wel eens met andere dingen bezig zijn. Bijvoorbeeld op vakantie of buiten het wedstrijdseizoen met mijn vrienden gaan stappen, op vakantie etc. Maar ik blijf toch altijd als sporter denken. Ik zal bijvoorbeeld waar ik ook ben altijd op mijn voeding letten. Zorgen dat ik genoeg nachtrust heb. Er is altijd wel een stemmetje soms heel ver weg in je hoofd die je eraan herinnert dat je een topsporter bent. Maar soms moet je dat stemmetje negeren en even lekker onbevangen zijn.

Waar kan iemand jou voor wakker maken

Een live-concert van Neil Young

Is er een moment wat je liever uitgewist wilt zien?

Het overlijden van mijn moeder.

Wat is het hoogtepunt in je carrière?

Kwalificatie voor de Olympische Spelen in Vancouver

Welke sport zou je nog graag eens uit willen proberen/spelen naast schaatsen?

Ik zou nog wel weer eens vol voor het skeeleren willen gaan en daarnaast misschien wielrennen.

Hoe ben je met schaatsen in aanraking gekomen?

Toen ik op natuurijs ging schaatsen met mijn ouders. Eerst achter huis en daarna de polder in! Ik was meteen verkocht.

Op welk moment werd schaatsen echt serieus voor je?

Nadat ik voor het eerst mee mocht doen aan het Nederlands pupillentoernooi. Ik was een jaartje of tien geloof ik

Welke sporter(s) bewonder je het meest?

Dan kijk ik even naar mijn eigen tak van sport en dan ga ik voor Sven Kramer

Wat was je gaan doen als je geen schaatser was geweest?

Ik heb daar nooit bij stilgestaan. Ik heb geen idee wat ik dan geworden zou zijn.

Wat is het uiteindelijke doel in je carrière?

Ik hoop ooit olympisch kampioen te worden op de 5.000 meter. Verder hoop ik ooit wereldkampioen allround te worden.

Wat vond je van de opzet van het Nederlands kwalificatiesysteem voor de Spelen?

Omslachtig. Maar uiteindelijk is er volgens de regels gereden.

Wat verwacht je van de Olympische Spelen, individueel en met de ploegenachtervolging. Zou je teleurgesteld zijn als er met de ploegenachtervolging geen medaille werd behaald?

Ik verwacht een hele goede 5.000 meter neer te zetten. Ik voel me goed en ik heb er ongelooflijk veel zin in. Ik zou wel erg teleurgesteld zijn als we geen medaille zouden halen op de ploegenachtervolging. Maar daar ga ik helemaal niet over nadenken. We gaan doen waarvoor we hier gekomen zijn.

Hoe zou je tegenover een overstap naar TVM of Control staan, de twee grote machtsblokken in schaatsland.

Ik sta altijd open voor nieuwe uitdagingen. Maar het klikt erg goed met mijn trainers van VPZ en hun trainingsmethoden. Ik heb niet voor niets zo'n grote stap gemaakt. Hier had ik vorig jaar alleen van kunnen dromen. Maar ik wil wel een goed team om me heen hebben volgend jaar. Eerst maar eens de Spelen rijden.

Je kan wel zeggen dat het seizoen geslaagd is, voor de Spelen! Hoe kijk je terug op dit seizoen?

Ja, het is een fantastisch seizoen. Ik moest iedere keer weer nieuwe doelen stellen dit jaar. Het ging zo snel allemaal. Ik heb nog nooit zo lekker geschaatst en ik heb er zoveel plezier in gehad. Ik heb dit jaar de aansluiting met de top gevonden. Een belangrijke stap.

Hoe kijk je aan tegen Kramer's suprematie. Kan jij het in de toekomst Kramer lastig maken en misschien zelf wel de sterkste stayer zijn?

Ik ben zeker van plan om de strijd aan te gaan met Sven. Hij is nu nog een maatje te groot, maar ik kan fysiek meer aan dan ik dit jaar gedaan heb. Volgend jaar ga ik nog een stap zetten. En dan kan ik dichterbij Kramer komen te staan.