Tuesday, February 23, 2010

Ireen Wust is inderdaad lesbisch, haar vriendin is Sanne van Kerkhof

Update hieronder: Ireen Wüst blijkt bi

Verliefd en samen naar de Olympische Spelen



Begin november borrelde er iets in het lichaam van Ireen Wüst, een andere spanning dan ze gewend was.


Ze was in Berlijn, de eerste wereldbekerwedstrijd van het jaar, en ze moest nog een paar olympische nominaties binnenslepen. Maar dat was het hem niet. Ze was met haar gedachten aan de andere kant van de wereld, in Montreal. Daar kon haar vriendin, shorttrackster Sanne van Kerkhof, een eerste stap zetten richting de Spelen van Vancouver.


"Ik voelde een bepaalde kriebel. Omdat ik zó graag wilde dat zij het ging halen. Dat heeft me dat weekend wel beziggehouden. Niet op het ijs, want dan sluit ik me voor alles af."


Het werd voor Wüst een weekend van gemengde gevoelens. Over haar beste resultaat, een negende plaats op de 1500 meter, kon ze onmogelijk tevreden zijn, maar de shorttrackestafetteploeg werd in Canada vijfde. Sanne lag op koers.


Een week na Berlijn streken de schaatsers neer in Heerenveen. "En weer zat ik in spanning, want nu kon Sanne zich echt plaatsen." Dat was in het noorden van de Verenigde Staten (Marquette) en dus was er weer het tijdsverschil. "Omdat ik zelf de volgende dag moest rijden, probeerde ik te gaan slapen. Toen ik net sliep, kwam de verlossende sms: ze had zich geplaatst."


Wüst won de dag erna de 1500 meter, voor het eerst sinds lange tijd dat ze in een wereldbekerwedstrijd de beste was. Zou het toeval zijn? Ireen Wüst is dit seizoen beetje bij beetje weer de wereldtopper aan het worden die ze in 2006 en 2007 was.


En de verliefdheid heeft daar zeker z'n invloed op gehad. Al voor het seizoen verkondigde de olympisch kampioene dat ze beter in haar vel stak en dat dat mede kwam doordat ze sinds mei een leuke vriendin had. Wist de buitenwereld veel dat zij ook een potentiële olympiaganger was.


In de dagen tussen kerst en oudjaar zat Sanne van Kerkhof elke dag op de tribune van Thialf. Zij kon wél live aanschouwen hoe haar vriendin zich plaatste voor de Spelen. "Ik ben niet zoveel in het buitenland als Ireen. Heerenveen is onze thuisbasis."


Wüst won de 1500 en 3000 meter, alleen de 1000 meter ging een beetje de mist in. Maandag 25 januari mag ze in de herkansing. Met Marianne Timmer en Natasja Bruintjes strijdt ze dan in een skate-off om het laatste ticket.


Van Kerkhof kan er ook nog een startbewijs bij verdienen, maar dan moet ze wel volgende week tijdens het EK shorttrack in Dresden op een individuele afstand het podium halen.


Ook ruim voordat de liefde opbloeide, toog Van Kerkhof naar Heerenveen. Maar toen nog niet speciaal om Ireen Wüst aan te moedigen.


"Ik ging regelmatig naar Thialf. Ik kom zelf ook uit het langebaanschaatsen, dus ging graag kijken naar de grote wedstrijden. Het was maar net voor welke dag we kaartjes konden krijgen."


Doordat hun wedstrijdschema's en trainingskampen totaal niet synchroon lopen, heeft Wüst haar vriendin nog nooit zien shorttracken – niet in het echt althans. Tijdens het olympisch kwalificatietoernooi deed Van Kerkhof met de relayploeg vlak na Wüsts winnende 1500 meter een aanval op het Nederlands record, dus dat was een kans.


"Na alle plichtplegingen die bij mijn eigen race hoorden, heb ik het bij de kleedkamer op een groot scherm bekeken. Ik vond het niks om over de boarding te hangen en haar aan te moedigen. Dan valt het zo op."


En dat hoeft van beide vrouwen niet zo nodig.


In Vancouver komen er twee nieuwe kansen. Van Kerkhof komt op de eerste dag al in actie en vervolgens elf dagen later voor de A- of B-finale, voor Wüst beginnen de Spelen op de tweede dag.


Ze verdedigt dan op de drie kilometer de olympische titel die ze in Turijn pakte. Dat wordt toch weer via tv naar Sanne kijken, want het shorttracken begint om 17.30 uur Vancouver-tijd. "Dat is net de tijd dat ik moet eten en daarna laat ik me altijd nog even masseren. Ik kan niet een dag voor mijn wedstrijd van mijn programma afwijken. Maar ik moet sowieso niet zo lang op een stoeltje gaan zitten. Dat is niet bevorderlijk voor mijn spieren. We zien elkaar wel in het olympisch dorp."


Daar slapen ze beslist niet op dezelfde kamer. Van Kerkhof: "Ik zit bij de rest van de shorttrackers. Wij zijn met de relayploeg een eenheid, kennen elkaar door en door. Ik weet precies wie ik 's ochtends met rust moet laten en wie bij wijze van spreken een schop onder z'n kont nodig heeft."


Wüst met een glimlach: "Maar waarschijnlijk zitten we met alle Nederlanders toch wel in één blok. Dat was in Turijn ook. Dus ik hoef maar even de trap te pakken en ik ben zo bij Sanne."


Ireen Wüst woonde in die tijd in een appartement in Heerenveen, en haar hypotheeklasten vielen toen mee. Bij TVM verdient Ireen Wüst een vorstelijk salaris, waarmee ze een flinke hypotheek zou kunnen dragen.


Is het puur toeval of is het eerder onvermijdelijk dat topsporters, zoals Wüst en Van Kerkhof, een relatie krijgen? Er zijn in ieder geval legio voorbeelden. Binnen de TVM-ploeg van Wüst zijn er al vijf, van wie Sven Kramer en hockeyster Naomi van As het bekendste koppel zijn.


"Dat hoeft helemaal niet per se", vindt Wüst. "Anderzijds begrijp je als sporters elkaar wel beter. Als ik eindelijk eens een keer thuis ben en dan om half tien naar bed ga omdat ik moe ben, zal ik van Sanne niet snel de vraag krijgen 'waarom'."


Van Kerkhof: "Je kunt ook beter met de ander meeleven als het even tegenzit en we weten allebei dat stappen er niet inzit met oud en nieuw." Wüst: "De buitenwereld weet vaak niet wat er allemaal aan een prestatie voorafgaat en vooral niet hoe belangrijk het is om naar de Spelen te gaan. Een EK of WK is leuk, maar de Olympische Spelen is hét doel. Dáár doe je het allemaal voor."


12 februari beginnen ze en voor beiden is dat een bijzondere dag. Van Kerkhof: "Dan is de openingsceremonie, mijn eerste Spelen. Maar ik zal daar niet bij zijn. Je moet dan uren staan en dat is niet goed voor mijn benen, want de dag erna moet ik al racen."


Sporters die de eerste 48 uur na de opening in actie komen, mógen van NOCNSF niet eens naar de opening en dat geldt dus ook voor Ireen Wüst. Maar zij heeft een heel andere associatie met die datum. Die gaat terug naar 2006.


"12 februari was de dag dat ik in Turijn olympisch goud won, de dag dat mijn leven veranderde. Voor die tijd was ik een nobody en in één klap was ik een bekende Nederlander. Intussen ben ik daar wel aan gewend, maar toen kwam er in korte tijd heel veel op me af."


Update: Inmiddels is duidelijk dat Ireen Wüst bi is. 


Lees ook over de relatie tussen Simon Kuipers en Christine Nesbitt.